Kontakta Kundcenter Privat
Har du frågor som berör kundkännedom eller vill få vägledning? Då är du välkommen att att kontakta Kundcenter Privat.
Har du undrat över varför vi ställer frågor till dig? Det är Lagen om penningtvätt som ställer krav på det. Svaren hjälper oss att bedöma risken för att utnyttjas för penningtvätt och terrorismfinansiering. Med en god kundkännedom kan vi bidra till att minska problemen.
Nedan är exempel på frågor som vi ställer till dig utifrån Lagen om penningtvätt:
- Hur mycket pengar du planerar att sätta in på dina konton hos oss
- Hur mycket pengar du planerar att skicka till konton utomlands.
- I vilket land du har din skattehemvist.
Alla våra kunder får frågorna. Svaren behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen.
Ett sätt att få in aktuell information om dig, och andra kunder, är att vi ställer frågor i internetbanken och appen. Där får du en uppmaning att svara på frågorna direkt vid inloggning.
Ett annat sätt är att vi ställer frågor via brev. Detta innehåller ett frågeformulär som du fyller i och skickar tillbaka till oss i svarskuvertet.
Vi behöver ställa frågor till dig när du ska bli ny kund hos oss och ibland när du ska utföra vissa typer av bankärenden,
Om vi inte får in den informationen vi frågar efter behöver vi agera på detta. Det till exempel innebära att ditt konto eller banktjänster spärras. Om vi inte kan få kontakt med dig för att följa upp vår affärsrelation kan uppsägning av konto med tillhörande tjänster bli aktuellt.
Om du fått frågorna i internetbanken eller appen, och inte svarar efter tre inloggningar eller inom sex veckor, kommer de att låsas. När frågorna är besvarade kan du använda internetbanken och appen som vanligt igen. Det tar bara några minuter att svara.