Därför ställer vi frågor till dig

  • För att få god kännedom om dig som kund och dina bankaffärer.
  • Förstå syftet med vår affärsrelation och de transaktioner du vill utföra.
  • Säkerställa att informationen som vi har om dig är aktuell.
Två arkitekter tittar på en ritning

Har du undrat över varför vi ställer frågor till dig? Det är Lagen om penningtvätt som ställer krav på det. Svaren hjälper oss att bedöma risken för att utnyttjas för penningtvätt och terrorismfinansiering. Med en god kundkännedom kan vi bidra till att minska problemen.

Frågor för kundkännedom - så fungerar det

  • Vad frågar vi om?

    Nedan är exempel på frågor som vi ställer till dig utifrån Lagen om penningtvätt:

    - Hur mycket pengar du planerar att sätta in på dina konton hos oss

    - Hur mycket pengar du planerar att skicka till konton utomlands.

    - I vilket land du har din skattehemvist.

    Alla våra kunder får frågorna. Svaren behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen.

  • Var ställer vi frågorna?

    Ett sätt att få in aktuell information om dig, och andra kunder, är att vi ställer frågor i internetbanken och appen. Där får du en uppmaning att svara på frågorna direkt vid inloggning.

    Ett annat sätt är att vi ställer frågor via brev. Detta innehåller ett frågeformulär som du fyller i och skickar tillbaka till oss i svarskuvertet.

  • När ställer vi frågorna?

    Vi behöver ställa frågor till dig när du ska bli ny kund hos oss och ibland när du ska utföra vissa typer av bankärenden, 

  • Vad händer om du inte svarar?

    Om vi inte får in den informationen vi frågar efter behöver vi agera på detta. Det till exempel innebära att ditt konto eller banktjänster spärras. Om vi inte kan få kontakt med dig för att följa upp vår affärsrelation kan uppsägning av konto med tillhörande tjänster bli aktuellt.

    Om du fått frågorna i internetbanken eller appen, och inte svarar efter tre inloggningar eller inom sex veckor, kommer de att låsas. När frågorna är besvarade kan du använda internetbanken och appen som vanligt igen. Det tar bara några minuter att svara.  

Lagen om penningtvätt

Frågor för kundkännedom - mer information och hjälp

Kontakta Kundcenter Privat

Har du frågor som berör kundkännedom eller vill få vägledning? Då är du välkommen att att kontakta Kundcenter Privat.

Bankföreningen

Vill du veta mer? Ta del av Bankföreningens information om varför vi banker måste ställa frågor till dig som kund.

Frågor till företag

Läs mer om varför vi ställer frågor till företag och ta del av några exempelfrågor.